◎教皇連続講話「祈りの神秘」⑥「私たちは人生の夜、格闘しながら自分の惨めさを知り、新たな名をいただく」

 

教皇フランシスコ 2020年6月10日の一般謁見で教皇フランシスコ 2020年6月10日の一般謁見で  (Vatican Media)

(2020.6.10 バチカン放送)

 教皇フランシスコは10日、水曜恒例の一般謁見中の「祈りの神秘」をテーマにしたカテケーシス(教会の教えの解説)で、今回は「ヤコブの祈り」(創世記 32章 25-30節)をテーマに考察され、ヤコブの”神との格闘”のエピソードに、祈りの比喩があることを指摘された。

教皇のカテケーシスは以下の通り。

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 祈りをめぐるカテケーシスを続けましょう。

 「創世記」に書かれた遠い昔の人々の出来事を通して語られる歴史に、私たちの生活を投影することができます。この一連の父祖たちの物語の中に、才能としての術策にたけた人物-ヤコブを見出すことがきます。聖書は、ヤコブが兄エサウとの間に抱える難しい関係について語っています。彼らは小さい時からライバル関係にあり、この関係はその後も変わることはありませんでした。

 彼らは双子で、ヤコブは次男でした。しかし、ヤコブは策略をつかい、父イサクから長子に与える祝福をかすめ取りました(創世記25章19-34節)。そして、これは、この押しの強い彼が示した多くの抜け目なさの、ごく最初のものでした。ヤコブ、という名前も、人を出し抜く者という意味を持っています。

 兄から遠く離れたところに逃亡しながらも、ヤコブの人生はあらゆる冒険に成功しているように見えます。彼は駆け引きにたけ、多くの富を得、非常に大きな家畜の群れを持つようになりました。一徹さと忍耐をもって、ラバンの二人の娘のうち、彼が本当に愛していた、より美しいラケルと結婚することもできました。

 ヤコブは、今の言葉で言えば「self-made man(たたき上げの人)」です。彼はその才覚、利発さによって、望んだものをすべて手に入れることができました。しかし、彼には足りないものがありました。それは「自分の故郷との生きた関係」でした。

 ある日、ヤコブは「生まれた地、親族のもとに帰りなさい」という神の声を聞きました。そこには、常に最悪の関係にあった兄エサウがまだ住んでいました。ヤコブは呼びかけに応え、数多くの人と家畜を連れた長い旅の末に、最後の地、ヤボク川に到達しました。ここで「創世記」は、記念すべき1ページを示しています(32章23-33節)。

 そこには、ヤコブがすべての人と家畜を連れて川を渡った後、独りその岸に留まったことが記されています。ヤコブは思いにふけりました。「明日、何が起きるだろうか。彼が長子権を奪った兄エサウはどのような態度に出るだろうか」と考えたのです。

 ヤコブが思い巡らせているうちに、夜になり、突然、何者かが彼を捕らえて格闘し始めました。教会のカテキズムはこのように説明します。「教会の霊的伝統は、この物語を、信仰の闘いと忍耐の勝利というように、祈りの象徴として見ています」(「カトリック教会のカテキズム」2573項)。

 ヤコブは、一晩中格闘し、相手に隙を与えませんでした。最後にヤコブは勝ちましたが、腿の関節を相手に打たれ、以来、足を生涯引きずるようになりました。謎に満ちた格闘相手は、彼の名を尋ねた後、「お前の名はもうヤコブではなく、これからはイスラエルと呼ばれる。お前は神と人と闘って勝ったからだ」(創世記32章29節)と言いました。

 それは、「お前はもうこんな風に歩いてはいけない、まっすぐ歩きなさい」と言うのと同じです。「お前はこれからはイスラエルと呼ばれる」と言い、彼の名前を、人生を、態度を変えさせたのです。そこでヤコブも相手に尋ねました。「どうか、あなたのお名前を教えてください」。しかし、その人は名を明かさない代わりに、彼を祝福しました。ヤコブは、神と「顔と顔を合わせて」出会ったことを知ったのです(同32章 30-31節参照)。

 「神との格闘」ーこれは祈りの一つの比喩です。他の場面で、ヤコブは神と対話し、その存在を親しく近いものに感じている姿を見せています。しかし、あの夜、延々と続く闘いを通し、ほとんど負けるかと思われた時に、ヤコブは変わることができたのです。彼は名を変え、生き方を変え、性格を変えました。彼は変わったのです。

 ヤコブは、この時ばかりは、自分ではどうしようもできない状況と向かい合いました。彼の策略は、そこでは役立ちませんでした。彼はもう術策と計算の人ではありませんでした。神はヤコブを死すべき人間の真理に立ち帰らせました。それは彼を震わせ、怖れさせるものでした。

 実際、ヤコブは格闘の中で恐れを抱いたのです。この時だけは、ヤコブは自分の脆さと無力、その罪をも、神の前にさらけ出すしかありませんでした。このようなヤコブこそが、神から祝福を受けることができたのです。ヤコブは足を引きずりながら、約束の地に入っていきました。無防備で、傷つき、しかし新しい心を持って。

 あるお年寄りー良い人、良い信者で、罪人として神に深い信頼を置いていましたーが、このように語るのを聞いたことがあります。「神は私を助けてくださるでしょう。私を独りにはなさらないでしょう。私は天国に行きますよ… 足を引きずりながら、それでも、天国に入ります」。

 ヤコブは、最初は自信に満ちた人でした。自分の抜け目なさを信じていました。恵みに鈍感で、慈しみと関係のない人でした。慈しみは何かを知らなかったのです。「ここに私がいる。命令するのは私だ」と思い込み、慈しみの必要を感じませんでした。しかし、神は、彼が失ってしまったものを救ったのです。神はヤコブに、彼には限界があること、彼が慈しみを必要とする罪人であることを分からせ、彼を救ったのです。

 私たちは皆、夜に神と出会いますー人生の夜、人生における沢山の夜、暗黒の時、罪を犯した時、方向感覚を失った時にです。そこに、いつも神との出会いがあります。神は思いがけない時、完全に孤立している時に、私たちを驚かせます。その同じ夜、何者かと格闘しながら、自分がただのみじめな人間だと自覚します。

 しかし、恐れることはありません。まさにその時、神は私たちに新しい名前をくださるからです。その名前は私たちの人生のすべての意味を帯び、私たちの心を変え、神によって変えられた者だけに向けた祝福を与えるのです。

 これは神に変えていただくことへの素晴らしい招きです。神にはそれがおできになります。なぜなら、神は私たち一人ひとりをご存じだからです。「主よ、あなたは私をご存じです」。私たち一人ひとりが言うことができるのですー「主よ、あなたは私をご存じです。私を変えてください」と。

(編集「カトリック・あい」)

【以下、公式英語版】

Catechesis of the Holy Father

Dear Brothers and Sisters,

Good morning!

Let us continue with our catechesis on the subject of prayer. The Book of  Genesis, through the occurrences of men and women of a far off time, tells us stories that we can reflect on in our own lives. In the Patriarch Cycle, we also find that of a man who shrewdly developed his best talent: Jacob. The biblical account tells us about the difficult relationship Jacob had with his brother Esau. Ever since childhood, there was a rivalry between them, which was never overcome later on. Jacob is the second-born – they were twins – but through trickery he manages to obtain the blessing and birthright of their father Isaac (cf. Gen 25:19-34). It is only the first in a long series of ploys of which this unscrupulous man is capable. Even the name “Jacob” means someone who is cunning in his movements.

Forced to flee far from his brother, he seems to succeed in every undertaking in his life. He is adept at  business: he greatly enriches himself, becoming the owner of an enormous flock. With tenacity and patience he manages to marry Laban’s most beautiful daughter, with whom he is truly in love. Jacob – as we would say in modern terms – is a “self-made” man; with his ingenuity, his cunning, he manages to obtain everything he wants. But he lacks something. He lacks a living relationship with his own roots.

And one day he hears the call of home, of his ancient homeland, where his brother Esau, with whom he has always had a terrible relationship, still lives. Jacob sets out, undertaking a long journey with a caravan of many people and animals, until he reaches the final step, the Jabbok stream. Here the Book of Genesis offers us a memorable page (cf. 32: 23-33). It describes that the patriarch, after having all of his people and all the livestock – and they were many – cross the stream, remains alone on the bank of the river on the foreign side. And he ponders: what awaits him the following day? What attitude will his brother Esau, from whom he stole his birthright, assume? Jacob’s mind is a whirlwind of thoughts…. And, as it is getting dark, suddenly a stranger grabs him and begins to wrestle with him. The Catechism explains: “the spiritual tradition of the Church has retained the symbol of prayer as a battle of faith and as the triumph of perseverance” (CCC, 2573).

Jacob wrestles the entire night, never letting go of his adversary. In the end he is beaten, his sciatic nerve is struck by his opponent, and thereafter he will walk with a limp for the rest of his life. That mysterious wrestler asks the patriarch for his name and tells him: “Your name shall no more be called Jacob, but Israel, for you have striven with God and with men, and have prevailed” (Gen 32:28). As if to say: you will never be the man who walks this way, straight. He changes his name, he changes his life, he changes his attitude. You will be called Israel. Then Jacob also asks the other: “Tell me, I pray, your name”. The other does not reveal it to him, but blesses him instead. Then Jacob understands he has encountered God “face to face” (vv. 29-30).

Wrestling with God: a metaphor for prayer. Other times Jacob has shown himself able to dialogue with God, to sense Him as a friendly and close presence. But that night, through a lengthy struggle that nearly makes him succumb,  the patriarch emerges changed. A change of name, a change in hits way of life and a personality change: he comes out of it a changed man. For once he is no longer master of the situation – his cunning is no use to him – he is no longer a strategic and calculating man. God returns him to his truth as a mortal man who trembles and fears, because in the struggle, Jacob was afraid. For once Jacob has only his frailty and powerlessness, and also his sins, to present to God. And it is this Jacob who receives God’s blessing, with which he limps into the promised land: vulnerable and wounded, but with a new heart. Once I heard an elderly man – a good man, a good Christian, but a sinner who had great trust in God – who said: “God will help me; He will not leave me alone. I will enter Heaven; limping, but I will enter”. First he was a self-assured man; he trusted in his own shrewdness. He was a man impervious to grace, immune to mercy; he did not know what mercy was. “Here I am, I am in command!”. He did not think he was in need of mercy. But God saved what had been lost. He made him understand that he was limited, that he was a sinner who was in need of mercy, and He saved him.

We all have an appointment during the night with God And there we have an appointment with God, always. He will surprise us at the moment we least expect, when  we find ourselves truly alone. That same night, struggling against the unknown, we will realise that we are only poor men and women – “poor things”, I dare say – but right then, in that moment in which we feel we are “poor things”, we need not fear: because God will give us a new name, which contains the meaning of our entire life; He will change our heart and He will offer us the blessing reserved to those who have allowed themselves to be changed by Him. This is a beautiful invitation to let ourselves be changed by God. He knows how to do it, because He knows each one of us. “Lord, You know me”, every one of us might say. “Lord, You know me. Change me”.

 

 

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2020年6月11日