・カトリック教会への信頼は”壊れて”しまっているー高位の女性聖職者は語る(Tablet)

(2018.2.22 Tablet  Christopher Lamb in Rome)

 聖職者による性的虐待問題を扱う時、カトリック教会は、透明性を確保し説明責任を果たすことを拒む”根深い文化”を変えなければならない-教皇が設置した子供たち保護機関の新任メンバーは語った。

 教皇への助言機関、Pontifical Commission for the Protection of Minorsの委員に新しく選ばれたシスター・ジェーン・バーテルセンはTabletのインタビューで「このような文化は何世紀も続いてきたが、現教皇はそれを改めようと努めておられます」とし、「私たちは信頼を回復しなければなりません。信頼は壊れてしまっている。真実を追求し、同情をもって耳を傾け、出来ることは何でもして、信頼回復の努力を続ける必要があります」と強調した。

 同時に、彼女は「このことはカトリック教会の管理層だけにゆだねることはできない」とし、性的虐待への対応で教会の信頼を回復するには一般信徒一人一人もかかわっていく必要がある」と指摘した。

 英国人のシスターとして、彼女は児童保護に長い経験を持ち、教会の性的虐待への対応に関するLord Nolan2001年報告を受けたイングラントとウエールズの教会の指針-全世界のカトリック教会で最も強力な児童保護のルールと評価されている-の作成に協力した実績がある。

 Franciscan Missionaries of the Divine Motherhoodの長であり、英サウスワーク大司教区の児童保護機関のメンバーである彼女は、オーストラリアでの性的虐待問題への対応にも関わり、アフリカにおける児童保護基準の案文作成にも協力している。

 教皇の助言機関の委員選任はこのほど、他の8人の新任委員とともに発表されたが、彼らは世界の6つの地域から選ばれた。このことは、性的虐待が世界的な現象であり、もはや欧州と北米だけの問題ではなくなったいる、とのバチカンの認識をしてしている。

 シスター・ジェーンによれば、困難な問題の一つは、性的虐待の実態を調査したり、虐待をなくすような体制を欠いている発展途上の地域で指針を作成することだ。教会は性的虐待の事実を役所に報告しなければならないが、事実の掌握が難しいのだ。

 この問題に関する教皇への助言機関は2014年に発足し、委員は3年任期とされていたが、今回の任期切れに伴う委員交代で、これまでもっとも熱心に働いていた委員が再任されなかった、という批判の声が出ている。ただし、再任されなかった一人、ホリンズ男爵夫人は退任できてうれしい、国際部会を作って委員会を助けたい、と述べ、ニュージーランドのビル・キルガロン氏も自ら引退する、としている。だが、この機関の委員だった人の中には、性的虐待の被害者でありながら児童保護の専門家として活躍しているアイルランドのマリ-・コリンズ女史のように、バチカンのこの問題への対応が遅すぎることに抗議して任期途中で辞任したメンバーもおり、他にもやはり性的虐待の被害者代表として委員になっていたピーター・サンダース氏も休職の後、辞任している。

 新任委員は全部で16人だが、バチカンは、プライバシー保護のために名前は公表しない、としている。

(翻訳「カトリック・アイ」南條俊二)

シスター・ジェーンとのインタビューの全文以下の通り。

What do you see now as the major challenges facing the Church in its response to the sexual abuse scandal? 

The first thing that comes to mind is that we are all the Church. Sometimes its convenient to think that on some issues it’s just the Pope and the bishops, but we have to remember it’s us as well and we all have a part to play.

The second is that the challenge is continuing the work that has been done to change that deep-seated culture in the Church that lacked accountability, transparency and collaboration. It’s a culture that has been around for centuries. Pope Francis has made great attempts at changing that but he is one person. We’ve all got to keep that conversation going.

We have to restore credibility. Trust has been broken. And we have got to keep trying to restore that credibility, with truth-seeking, compassionate listening and in whatever way we can.

And while I’m not in anyway pushing bad news under the carpet – that’s often the trigger for dealing with problems – but we also have to get the good news stories out. And look for them. It’s not to cover up the bad news, but to give people hope.

Pope Francis has faced criticism recently in his handing of abuse in the case of Bishop Juan Barros in Chile. What is your response? 

My response, as it has been for the last 20 years, is to play my part in continuing the conversation and the dialogue, to deepen our response to the call to those who are hurt and damaged. I’m not here to make judgments or to to look back, but I want to offer what I can in the future.

Is there now an argument for a more centralised approach by the Church when it comes to dealing with the global phenomenon of abuse? 

Speaking from my own experience as a leader of an international missionary congregation, I know our sisters look to us as a leadership team for guidance and support in authentically living our charism and we have to provide it. Then we facilitate their expression of it  in their culture and their situation and as they see it on the ground.

So it’s viewing it through different lenses. To both give the support and guidance, but also facilitate the best approach for those on the ground. I think my experience here parallels with the Church in a small way.

Some argue there must be mandatory reporting of abuse across the Church. But this is difficult in countries without a functioning legal or justice system. You’ve been involved in safeguarding in Africa, what’s your assessment? 

That’s where the cultural context has to be taken into consideration. When we were first working on guidelines in Africa [Nigeria, Zambia and Zimbabwe] the first step from a /European perspective maybe to report abuse but in some countries there was just not the infrastructure to do this safely.

We also found when we were trying to write standardised guidelines across countries we realised how difficult this was as structures we might take for granted e.g. a safeguarding unit or policing concerned with children just did not exist

So I’m delighted the commission is so global as the cultural context is imperative. And if we actually understood the issue, then we’d know how to respond in every part of the world. We are still on that journey.

Do you think the clerical abuse scandal would have been handled better had more women, including religious sisters, been involved in responding to the crisis?  

You better ask the Holy Spirit that one! I just don’t know. I know women have a particular contribution to make, and I’ve experienced that in both Australia and UK.

I’m delighted there is an equal number of men and women on the commission and I have worked with wonderful men and women in safeguarding and we all bring different gifts to the table.

(Tabletはイギリスのイエズス会が発行する世界的権威のカトリック誌です。「カトリック・あい」は許可を得て翻訳、掲載しています。 “The Tablet: The International Catholic News Weekly. Reproduced with permission of the Publisher”   The Tablet ‘s website address http://www.thetablet.co.uk)

 

このエントリーをはてなブックマークに追加
2018年3月7日